Rabu, 6 Julai 2011

Malaysiakini :: Berita


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Berita


Wanita PKR dakwa Najib langgar titah Agong

Posted: 06 Jul 2011 10:41 PM PDT

Wanita PKR hari ini mengecam perdana menteri kerana didakwa membiarkan menteri dalam negeri mengenakan tindakan ke atas perhimpunan BERSIH.

Ketua pergerakan itu, Zuraida Kamaruddin berkata, Datuk Seri Najib Razak tidak seharusnya membiarkan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein terus mengarahkan polis menahan individu yang didakwa terbabit dengan perhimpunan berkenaan.

"Ini adalah suatu tindakan yang amat biadap kerana jelas telah melanggar titah baginda Yang di-Pertuan Agong.

"Ini kerana, secara jelas Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan (Zainal Abidin) telah memberi perkenan untuk diadakan perhimpunan aman ini.

"Maka Hishammuddin seharusnya taat dan patuh," katanya lagi dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.

Membaca satu kenyataan, Zuraida mendakwa, Najib sebaliknya "memberi perlindungan tertinggi" kepada menterinya itu untuk mengambil tindakan sewenang-wenang.

"Walaupun Agong dah jumpa pemimpin BERSIH, mereka tetap ambil tindakan ke atas BERSIH," ," katanya.

"Ini tindakan menghina Agong," tambahnya yang turut menuntut suapa Hishammuddin segera membebaskan seramai hampir 200 orang yang ditahan berhubung BERSIH dalam serbuan polis yang dijalankan sejak 25 Jun lalu.

[Berita penuh menyusul]

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kempen anti BERSIH dibawa ke lebuhraya

Posted: 06 Jul 2011 10:20 PM PDT

Kerajaan memperhebatkan kempen bagi melumpuhkan perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan Sabtu ini dengan menyebarkan larangan itu bukan sahaja di masjid dan universiti tetapi juga di beberapa lebuhraya.

highway 200404Tinjauan Malaysiakini hari ini mendapati amaran berkenaan bukan sahaja dipaparkan di kain rentang tetapi juga dipamerkan di papan tanda elektronik sepanjang lebuhraya DUKE.

Notis yang sama juga dikesan sejak dua hari lalu di lebuhraya Sprint berhampiran Mont Kiara.

Selain itu, sekolah-sekolah seluruh negara, khususnya sekitar Lembah Klang juga difahamkan telah mengingatkan peljar dan guru-guru supaya menjauhkan diri mereka daripada perhimpunan itu.

Jumaat lalu, masjid-masjid juga mengeluarkan khutbah mengingatkan umat Islam bahawa perhimpunan BERSIH 2.0 adalah haram.

[Baca berita penuh]

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.malaysiakini.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysiakini Online

Copyright 2010 All Rights Reserved