Isnin, 18 Julai 2011

Malaysiakini :: Berita


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Berita


Iklan 'ah long', ubat seks banyak diturunkan DBKL

Posted: 18 Jul 2011 10:22 PM PDT

Iklan 'ah long' dan ubat perangsang seks adalah antara iklan haram paling banyak diturunkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk M Saravanan berkata bagaimanapun jumlah iklan haram yang diturunkan bagi tempoh itu berkurangan kepada 227,985 berbanding 243,484 tahun lalu.

Tindakan tegas kerajaan membanteras masalah ceti haram dan pengedaran ubat kuat antara faktor iklan seperti ini makin berkurangan di ibu kota, katanya kepada pemberita, di Kuala Lumpur hari ini.

Saravanan berkata daripada jumlah itu, Cheras mencatatkan paling banyak iklan haram diturunkan iaitu 44,829, diikuti Batu (37,707), Bandar Tun Razak (33,321), Bukit Bintang (26,488), Wangsa Maju (25,029) dan selebihnya di kawasan lain.

"Pelekat ini masalah...boleh rosakkan harta awam seperti pondok telefon dan papan tanda. Papan tanda yang ada iklan haram ini lagi masalah besar kerana informasi pada papan tanda itu tidak boleh dibaca pengguna," katanya.

Beliau berkata sepanjang tahun lepas, DBKL menyerahkan kira-kira 400 nombor telefon yang dicetak pada iklan haram itu kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk tindakan pembatalan talian.

"SKMM dicadangkan tubuh unit khas bagi membatalkan nombor telefon itu dengan cepat. Lebih cepat dapat batalkan makin kurang orang yang telefon nombor itu," katanya.

Beliau ditemui sebelum Operasi Penurunan Iklan Haram di Gombak Kuala Lumpur, yang melibatkan 80 anggota DBKL membabitkan kawasan Desa Setapak, Teratai Mewah dan Taman Bunga Raya.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BERSIH: 'KDN tapis majalah Economist'

Posted: 18 Jul 2011 10:22 PM PDT

Anggota parlimen pembangkang mendakwa majalah antarabangsa The Economist dirosakkan oleh Kementerian Dalam Negeri dalam cubaan menyaring laporannya berkaitan perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu.

NONE"The Economist keluaran 16 Julai ditapis/dihitamkan pada berita BERSIH oleh Kementerian Dalam Negeri," kata anggota parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran dalam pesanan Twitter beliau.

Menurut gambar yang diedarkan di laman blog mikro itu, laporan berjudul "Political affray in Malaysia: Taken to the cleaners" menunjukkan garisan hitam yang seakan menggunakan pen marker kekal.

Malaysiakini belum dapat mengesahkan dakwaan itu, bagaimanapun, dibandingkan dengan versi dalam talian The Economist, bahagian yang dihitamkan itu berkaitan dakwaan salah laku polis dan kerajaan.

[Baca berita penuh]

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.malaysiakini.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysiakini Online

Copyright 2010 All Rights Reserved