Selasa, 19 Julai 2011

Malaysiakini :: Surat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Surat


Ucapan takziah tidak mengenal parti politik

Posted: 19 Jul 2011 07:18 PM PDT

Sehari-dua ini, saya melihat news feed di akaun facebook dipenuhi dengan ucapan takziah yang bertali arus. Ucapan takziah itu tidak lain dan tidak bukan dilafazkan berikutan kematian MP Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Ghazali.

Saya juga, sebaik mendapat berita tersebut terus menulis ucapan di wall FB beliau bagi menzahirkan rasa sedih dan simpati, setidak-tidaknya sebagai seorang manusia malah sebagai saudara seIslam.

Namun, disebabkan beliau merupakan seorang MP mewakili parti politik yang tidak sealiran dengan parti pemerintah di peringkat pusat, maka ramai yang menganggap sesiapa yang mengucapkan takziah kepada beliau adalah penyokong parti yang didokong beliau.

Tidak kurang juga, ada sebahagian yang lain turut berhasrat untuk melafazkan ucapan yang sama, tiba-tiba membatalkan hasrat itu bimbang-bimbang kalau dilabel sebagai pro kepada parti itu dan ini.

Saya kadang-kadang terfikir sejenak, salahkah seorang manusia mengucapkan takziah kepada manusia lain yang meninggal dunia?

Saya melihat di kalangan masyarakat kita, sentimen kepartian telah berakar dan mempengaruhi hampir seluruh ruang kehidupan malah menjadi asas pertimbangan dalam menentukan tindak-tanduk dalam kehidupan kita seharian. Sampai ke tahap nak mengucapkan takziah pun masih nak fikirkan parti?

Takkanlah nanti akan sampai ke satu tahap bila kita terserempak dengan seseorang yang kemalangan, kita akan tanya dahulu parti politik mereka sebelum menghulurkan bantuan? Saya melihat mentaliti lapuk ini perlu dibuang. Fitrah manusiawi dan prinsip Islam sepatutnya mengatasi pegangan politik.

Sepanjang pengamatan saya, apabila ada MP Pakatan Rakyat yang meninggal, sedikit sekali ucapan takziah datang dari pemimpin BN. Begitu juga jika ada MP BN yang meninggal, jarang sekali ucapan takziah diberikan oleh pemimpin Pakatan.

Jika ada pun mungkin boleh dibilang dengan jari. Mungkin adat ini telah menjadi budaya Melayu tetapi saya yakin ia bukan budaya Islam.

Harapan saya agar mentaliti kepartian yang 'excessive' ini perlu dielakkan, baik dari pihak Pakatan mahupun BN. Jika selepas ini ada pemimpin BN meninggal, tidak salah jika ada pemimpin Pakatan untuk turun memberikan penghormatan terakhir.

Pihak Pakatan juga boleh mengeluarkan kenyataan rasmi mewakili parti untuk mengutuskan ucapan takziah. Begitu juga jika ada pemimpin Pakatan yang meninggal, tiada salahnya jika pemimpin BN serta kerajaan turut mengucapkan takziah melalui kenyataan rasmi parti/kerajaan serta turun memberi penghormatan terakhir.

Saya ingin memuji Datuk Seri Shahrizat Jalil yang mengetepikan fahaman politik beliau dengan hadir memberikan penghormatan terakhir sebelum Dr. Lo' Lo' dikebumikan tempohari.

Ketika ditemuramah wartawan, beliau berkata: "Parti politik kami berbeza tapi sebagai umat Islam, saya perlu datang menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga arwah. Saya tidak membawa politik dalam semua ruang kehidupan saya".

Saya masih ingat, sewaktu di UK beberapa tahun lalu, apabila Ivan - anak lelaki David Cameroon (yang ketika itu Ketua Pembangkang Parlimen UK), meninggal dunia, PM Gordon Brown telah membatalkan sesi soaljawab parlimen bagi menzahirkan kesedihan mereka di atas kehilangan Ivan.

Brown berkata kepada semua MP: "I know that the whole house will want to express their sorrow at the death of Ivan Cameron". "He brought joy to all those around him. Every child is precious and irreplaceable. The death of a child is an unbearable sorrow no parents should have to endure." David Cameron holds his son, Ivan, in 2008.

Begitulah budaya Mat Saleh yang jarang ada dalam masyarakat kita. Sebenarnya dalam Islam, Nabi telah menunjukkan tauladan yang jelas, cuma kita yang jarang mengambil iktibar darinya.

Di dalam satu hadis daripada Sahl bin Hunaif dan Qais bin Saad menjelaskan satu jenazah pernah lalu di hadapan Rasulullah s.a.w, lalu Baginda s.a.w bangun (pada ketika itu Rasulullah s.a.w bersama para sahabat).

ahabat berkata, "Wahai Rasulullah, jenazah itu adalah jenazah orang yahudi." Rasulullah s.a.w kemudiannya bersabda, "Bukankah dia juga seorang manusia." (Bukhari)

Akhir sekali saya berharap, janganlah membawa politik ke seluruh ruang kehidupan kita. ebaliknya, sama-samalah kita pastikan Islam mengisi segenap ruang kehidupan serta jadikan ia asas pertimbangan urusan kehidupan kita seharian.

Adapun politik dan siasah bukanlah matlamat kehidupan tetapi hanyalah cabang dari Islam yang menjadi wasilah untuk memastikan prinsip Islam itu tertegak. Benarlah, kadang-kadang kita terlalu memikirkan sudu dan pinggan daripada memikirkan makanan yang ingin dimakan!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

IKRAM: Hormati keputusan kerajaan Kedah

Posted: 18 Jul 2011 10:16 PM PDT

Tindakan kerajaan Negeri Kedah untuk membenarkan premis hiburan terus beroperasi di bulan Ramadan dengan syarat pemilik-pemilik premis hiburan memastikan premis mereka tidak dikunjungi oleh orang Islam wajar disokong oleh semua pihak.

Ia menggambarkan sifat Islam yang menghormati hak orang-orang bukan Islam sewaktu umat Islam berusaha untuk mempraktikkan ajaran agama Islam dalam kehidupan seharian khususnya dalam bulan Ramadan yang diberkati ini.

Oleh itu, Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) negeri Kedah menyeru semua pihak supaya menghormati keputusan kerajaan negeri Kedah yang telah mengambil kira kedudukan agama Islam, hak rakyat Kedah yang berbilang bangsa dan agama selagi ianya tidak bertentangan dengan landasan syara'.

IKRAM negeri Kedah menyeru semua pihak supaya tidak mempolitikkan keputusan kerajaan negeri Kedah ini yang hanya akan menjejaskan imej Islam dan penganutnya.

IKRAM juga mencadangkan supaya pengharaman ke atas orang Islam daripada mengunjungi tempat-tempat hiburan tidak dihadkan dalam bulan Ramadan sahaja tetapi meliputi juga bulan-bulan yang lain.

Sepatutnya peraturan ini dilaksanakan bukan sahaja di negeri Kedah tetapi juga di negeri-negeri yang lain jika sekiranya aktiviti hiburan yang dijalankan adalah bertentangan dengan batasan syariah.

Perlu ditegaskan bahawa Islam adalah agama yang membawa rahmat kepada semua. Ia bukan satu agama yang menafikan hak orang lain apatah lagi bersifat diskriminatif.

Islam tidak akan mengambil satu jalan yang menindas mana-mana kelompok dalam masyarakat. Ia bersikap adil dan menjamin semua pihak akan mendapat keadilan dan kesaksamaan.

Dalam pada itu Islam juga menimbangkan sesuatu perkara berdasarkan kepada keutamaan dan kemaslahatan umum.

Apabila bertembung di antara kemaslahatan ramai (majoriti) dan hak sebahagian masyarakat untuk memenuhi kehendak mereka, maka kemaslahatan ramai akan diutamakan mengatasi kehendak kelompok yang lebih kecil.

Pertubuhan IKRAM negeri Kedah menyeru semua pihak supaya menghormati kedudukan agama Islam di negara ini dan kedudukan Sultan dan Raja sebagai ketua agama Islam serta tidak mempolitikkan isu ini bagi kepentingan mana-mana pihak.
Penulis adalah Yang dipertua Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM), Cawangan Negeri Kedah

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.malaysiakini.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysiakini Online

Copyright 2010 All Rights Reserved