Jumaat, 26 Ogos 2011

Malaysiakini :: Berita


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Berita


SUPP Serian sokong Riot pertahankan kerusi

Posted: 26 Aug 2011 10:49 PM PDT

Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) cawangan Serian menyokong penuh agar Timbalan Menteri Luar Datuk Richard Riot dipilih sebagai calon untuk mempertahan kerusi parlimen Serian pada pilihan raya umum akan datang.

Anggota cawangan berkenaan menganggap watak dan peranan yang dimainkan oleh Riot sebagai wakil rakyat di kawasan parlimen Serian selama 20 tahun begitu menyerlah, diakui dan disenangi oleh semua lapisan masyarakat di sana.

"Ini terbukti dalam setiap pilihan raya parlimen diadakan, dalam mana beliau (Riot) telah mendapat kelebihan undi yang banyak serta meningkat," kata urus setia cawangan SUPP Serian dalam kenyataan di Kuching hari ini.

Pada pilihan raya parlimen 2008, Riot, yang juga penolong setiausaha agung SUPP, menewaskan calon Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) Sylvester Belayong Jayang dengan majoriti undi sebanyak 13,427.

Anggota Parlimen lima penggal itu memulakan karier politiknya pada 1990 setelah memenangi kerusi Serian sebagai anggota Bebas tetapi kemudian bertanding dengan tiket SUPP-Barisan Nasional (BN) dan menang besar dengan undi majoriti meningkat.

- Bernama

Peguam: K'jaan tak rasional, takut pembangkang

Posted: 26 Aug 2011 10:35 PM PDT

Seorang peguam Inggeris yang mewakili pertubuhan hak Hindu yang diharamkan, Hindraf tetapi dihalang memasuki Malaysia untuk berjumpa dengan anak guamnya telah membidas kerajaan BN dalam wawancaranya yang agak kritikal dan disiarkan di akhbar Britain, The Guardian.

imran khanImran Khan (kiri) telah dihalang memasuki Malaysia pada 12 Ogos di ketika mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) atas alasan bahawa dia mungkin menimbulkan ancaman terhadap keselamatan negara. Beliau ditahan kira-kira 12 jam sebelum diusir pulang.

Mengimbas kembali kejadian yang dilabelnya sebagai "menghina tetapi 'membuka mata'", Imran menulis bahawa dia datang ke Malaysia untuk mengumpul bukti bagi menyokong kes yang difailkan oleh pengerusi Hindraf P Waytha Moorthy.

"Ketibaan saya di Malaysia telah menerima publisiti terlebih dahulu daripada pihak polis yang cuba menakut-nakutkan penganjur tempat di mana saya dijangka menemu-bual pihak-pihak yang membuat dakwaan berkenaan.

"Justeru, ada kebimbangan apabila saya melaporkan diri di kaunter imigresen setiba di KLIA," tulis Imran.

NONEMimpi ngerinya bermula selepas pasportnya diperiksa. Beliau diheret ke pejabat imigresen tanpa sebarang penjelasan.

Namun, seorang lagi peguam yang terlibat dalam kes berkenaan, Suresh Grover (kanan), telah dibenarkan masuk ke negara ini.

Lawatan kedua-duanya adalah sebahagian daripada usaha Hindraf untuk mempermantapkan kes mereka terhadap kerajaan British, yang dituduh mengabaikan kaum India tanpa perlindungan selepas membawa mereka masuk sebagai buruh ke Malaya ketika itu.

[Baca berita penuh]

Kredit: www.malaysiakini.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysiakini Online

Copyright 2010 All Rights Reserved