Rabu, 14 September 2011

Malaysiakini :: Berita


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Berita


P Pinang sokong tubuh peronda sukarela

Posted: 14 Sep 2011 10:11 PM PDT

Pulau Pinang telah mencatat penurunan kadar jenayah yang paling besar di Malaysia - sebanyak 27 peratus tahun lalu dan penurunan 25 peratus untuk tempoh enam bulan pertama tahun ini, kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

"Antara faktor penurunan kadar indeks jenayah adalah kerjasama dan sumbangan gigih Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM), khususnya Ketua Polis Negeri, Datuk Wira Ayub Yaakob, pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di lokasi yang kerap mengalami jenayah dan juga kepolisan masyarakat.

"Kepolisan masyarakat adalah satu syarat penting untuk menjaga keselamatan awam. Demi memastikan kadar jenayah boleh terus menurun, maka kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) Pulau Pinang akan menyokong penubuhan Pasukan Peronda Sukarela (PPS) untuk membantu pihak polis menjalankan rondaan," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, sokongan PPS dengan pihak polis diharap dapat mengekalkan kententeraman awam dan menjadikan Pulau Pinang negeri paling selamat di Malaysia yang sedikit sebanyak akan membolehkan Pulau Pinang terus menjadi pilihan utama pelabur dan pelancong.

"Antara objektif penubuhan PPS ini adalah untuk membantu pihak berkuasa Keselamatan dalam menangani kegiatan atau aktiviti sosial yang negatif di sesuatu kawasan termasuk membersihkan kawasan daripada anasir dadah," katanya.

Selain itu, tegas Lim, penubuhan PPS juga sedikit sebanyak dapat membantu PDRM mencegah dan membanteras jenayah, dengan bertindak sebagai pembekal maklumat, di samping menjalin hubungan kerjasama kejiranan yang erat di kalangan anggota masyarakat tempatan.

"Sehingga 14 September 2011, terdapat 40 pasukan dengan 840 ahli. PPS ditubuhkan sebagai langkah untuk memastikan kebajikan dan keselamatan masyarakat dan rakyat negeri Pulau Pinang tidak dipinggirkan," katanya.

Ramlah Adam: British benar-benar jadi penasihat

Posted: 14 Sep 2011 09:58 PM PDT

Ahli akademik pro-Umno Datuk Ramlah Adam menegaskan, polis yang berkhidmat ketika tragedi Bukit Kepong bukan polis British, sebaliknya berkhidmat dengan negeri Melayu yang berdaulat.

ramlah adam 150911 perkasaKatanya, pada zaman itu, British benar-benar menjadi penasihat kepada raja-raja Melayu dan arahannya tidak lagi mesti diikuti, berbeza dengan keadaan ketika Perjanjian Pangkor dimeterai pada tahun 1874.

"British buat perjanjian bertulis dengan raja-raja Melayu bahawa mereka ketua negeri masing-masing. Dan bila dilantik menteri besar, yang lantik menteri besar sultan, yang lantik pegawai kerajaan sultan.

"British hanya British adviser (penasihat British). Buat kali pertamanya British adviser memang betul-betul adviser, berbeza dengan Perjanjian Pangkor 1874 yang ditulis bahawa nasihat itu mesti diikuti," katanya.

Bercakap dalam forum Mat Indera di Kuala Lumpur malam tadi, Ramlah berkata, selepas orang Melayu menolak Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu dibentuk pada tahun 1948, raja-raja Melayu telah dipulangkan kuasa mentadbir negeri dan jajahan takluknya.

amin iskandar article 291008 merdeka"Hanya Kuala Lumpur bawah British (ketika itu)," tambahnya.

Sehubungan itu, katanya, dakwaan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu bahawa polis pada masa itu bekerja untuk British dan Tunku Abdul Rahman sebagai pegawai British adalah "sangat salah".

"British hanya berkuasa dalam pentadbiran, bukan kedaulatan. Ini kejayaan Melayu terbesar, tolak penguasaan British melalui Malayan Union," katanya.

[Berita penuh menyusul]

Kredit: www.malaysiakini.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysiakini Online

Copyright 2010 All Rights Reserved