Jumaat, 5 Ogos 2011

Malaysiakini :: Berita

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Berita


Dari '?' kepada pencipta logo Keadilan

Posted: 05 Aug 2011 09:34 PM PDT

Pada kira-kira jam 9.45 malam, tanggal 30 Julai 2011, saya menerima pesanan ringkas daripada anak saudara Seniman Negara Datuk Syed Ahmad Jamal yang mengatakan bahawa tokoh seni rupa yang dihormati itu telah dijemput Ilahi.

Tergamam seketika, hanya kalimah "Daripada Allah kita datang, kepada Allah kita kembali" yang terdaya diucapkan.

Walau pilu, ada rasa kesyukuran yang melintas bila mengingat akan kenikmatan allahyarham berpulang pada saat-saat umat Islam bersedia melangkah ke bulan Ramadan Al-Mubarak.

Syed Ahmad Jamal lahir pada 19 September 1929 di Bandar Maharani, Johor. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Tambatan Rendah (1936-1938), sebelum ke Sekolah Tambatan Tinggi (1939), Ngee Heng English School (1940), Bukit Zahrah English School dan English College, Johor Bahru sehingga 1949.

Dengan bantuan biasiswa Sultan Ibrahim, beliau seterusnya melanjutkan pelajaran di Birmingham School of Architecture (1950) sebelum mengambil keputusan mengikuti pelajaran seni di Chelsea School of Art, London (1951-1955).

Beliau menjadi guru di High School, Batu Pahat, Johor, dan bertugas sebagai pensyarah di Maktab Perguruan Harian, Kuala Lumpur (1957). Peranannya sebagai pensyarah dilanjutkan di Malayan Teacher's College, Kirkby, United Kingdom (1958-1959) sebelum kembali semula mengajar di Maktab Perguruan Harian pada tahun 1960.

Beliau seterusnya berkhidmat sebagai ketua Jabatan Pendidikan Seni di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras (1961-1963). Pada tahun 1963, beliau menerima biasiswa United States Department untuk melanjutkan pelajaran di School of Art Chicago, Amerika Syarikat.

Setahun selepas itu, beliau dilantik memegang jawatan Pengetua Maktab Perguruan Ilmu Khas sehingga 1972. Pada tahun 1973, beliau ditugaskan berkhidmat di Jabatan Perancangan dan Penyelidikan Pelajaran.

R
espons visual pada 13 Mei

Pada tahun 1973, Syed Ahmad Jamal memperolehi biasiswa East-West Centre untuk menyambung pelajaran ke peringkat sarjana di University of Hawaii.

Sekembalinya ke tanahair, beliau menjadi pensyarah lawatan di Universiti Malaya sehingga 1979, sebelum dilantik menjadi pengarah di Pusat Kebudayaan Universiti Malaya. Tugas rasmi terakhir beliau adalah sebagai Pengarah Balai Seni Lukis Negara bermula tahun1983 hingga1991.

Nama Syed Ahmad Jamal sememangnya tidak boleh dipadamkan dari susur masa persejarahan seni rupa Malaysia. Sumbangan beliau terhadap pembaharuan stail dan ideologi seni lukis negara sesungguhnya adalah sangat penting dan tidak boleh dipandang remeh.

Dunia catan tanah air semenjak tahun 30-an hingga tahun 50-an didominasi gaya konvensional, Realis, Impresionis dan Ekspresionis. Pengaruh hasil kembara ilmu seni di luar negara mendorong Syed Ahmad Jamal berkarya stail Ekspresionis Abstrak dengan menggunakan idiom abstrak yang berasaskan kepada gerak isyarat (gestural) dan emotif. Dalam konteks Malaysia, beliau dianggap pelukis pertama yang menerokai catan non objektif melalui karya bertajuk "Umpan" (The Bait), sebuah karya agung yang dihasilkan pada tahun 1959.

Dalam karya ekspresi-emotif bersifat alegoris ini, pengaruh lukisan Cina, Barat serta khat Arabik jelas terpancar melalui sapuan deras berus yang melahirkan bentuk-bentuk kaligrafik mujarad. Penggunaan awal tulisan Jawi di dalam karya "Chairil Anwar" (1958) telah juga menjadikan Syed Ahmad Jamal sebagai pelopor seni lukis khat cat minyak atas kanvas.

Pernyataan popular Syed Ahmad Jamal iaitu "kesenian Malaysia bermula sekarang!" merupakan indikator penting kepada sebuah era baru seni lukis moden Malaysia pada zaman itu.

Sebagai seorang seniman yang senantiasa mengambil sikap (sehingga ke akhir hayatnya), Syed Ahmad Jamal, walau dalam sosok fizikal yang kelihatan 'gentleman', tetap mempunyai pendirian teguh bila memperkatakan tentang isu-isu yang berlegar dalam sfera sosial dan politik negara mahupun dunia.

Kebangkitan pelajar dan pemberontakan tenaga buruh di Paris demi perubahan sosial sewaktu Revolusi Peranchis 1968, protes-protes pembantahan Perang Vietnam di merata dunia, termasuk peristiwa berdarah 13 Mei 1969 di Malaysia merupakan antara adegan-adegan utama yang menjentik naluri kesenimanan Syed Ahmad Jamal untuk memberi respons secara visual.

Sentuhan ruji


Dibikin menggunakan gaya Ekspressionis Abstrak yang menjadi sentuhan rujinya, dekad yang penuh kemelut ini dirakam dengan penuh simbolik melalui karya "Sidang Ruh" (1970).

Karya yang pertama kali dipamerkan sewaktu Manifestasi Dua Seni di Dewan Bahasa dan Pustaka ini terhasil berlandaskan puisi Sidang Ruh Kassim Ahmad.

I
perlu satusatu diperhitungkan kembali
hari ini kita dewasa
tanpa tuhan tanpa impian
kerana besok mungkin terlalu lewat
bagi kiamat yang telah ditangguhkan.

bukan aku sinis
kau jangan mengatheis
beritaku dari mereka yang lupa bagaimana untuk hidup
maka demikian perlu katakata
supaya maut kita jangan karena bisu.

kalau kau perchaya kepada manusia sejahtera
jangan kau bergembira mengikut hukum
(karena kemenangan)
kalau kau perchaya kepada manusia bebas
jangan kau berkata menurut hukum
(karena taatsetia)
karena tidak ada hukum yang akan berlaku
(namun digubal dalam pi bi bi)
yang tidak berperlembagaan di hati.

II
sudah datang berita yang paling kejam
bagi mereka yang lagi hidup karena bisu berharap
dunia ini penjara
nasi kita akan chukup di shorga.
di atas belakang Dajjal
telah diperdagangkan hidup
gerak dan hilai bukan karena bahagia
gelak dan hilai bukan karena papa.

akan bersidang segala ruh
anakmu hari ni makan apa
nasi atau beer
ketawanya palsu tangisnya tanpa suara.

III
nanti akan padamlah dengan sendirinya
lampu dari menara tinggi
karena di bawahnya orang kian mabuk
dan Tuhan sudah mati.

Sokongan moral pada keluarga Anwar

Penglibatan serius Syed Ahmad Jamal dalam memperkasakan dunia seni rupa tanahair boleh dilihat melalui pembabitan intensifnya bersama rakan-rakan seniman - antaranya Redza Piyadasa dan Ismail Zain - sewaktu Kongres Kebudayaan Kebangsaan (KKK) pada tahun 1971.

KKK diatur pihak kerajaan untuk mewujudkan sebuah persekitaran yang kondusif untuk semangat muhibah pelbagai kaum, melalui pengstrukturan semula dasar-dasar kerajaan, demi menstabilkan keadaan sosial, ekonomi dan politik negara pasca peristiwa 13 Mei. Kongres tersebut membincangkan pelbagai isu nasional termasuklah bermacam perihal kesenian yang diusul Syed Ahmad Jamal dan Redza Piyadasa.

Pada tahun 1979, Seminar Akar-akar Peribumi dianjurkan Institut Teknologi MARA bagi menghidupkan kembali semangat seniman untuk berpegang kepada jatidiri tempatan. Rupa Jiwa (1979) yang muncul dalam bentuk pameran serta penerbitan merupakan sebuah lagi sumbangan besar hasil pengkajian Syed Ahmad Jamal tentang 'rupa' dan 'jiwa' Melayu.

Beliau terdorong untuk membuat kajian mendalam setelah tersedar bahawa terdapat hanya sebuah buku, iaitu Taman Indera oleh Tan Sri Mubin Sheppard, yang secara serius mengangkat estetika bentuk-bentuk kesenian Melayu pada waktu itu.

Antara hal-hal siasah negara yang begitu memberi impak kepada golongan seniman, termasuk Syed Ahmad Jamal, adalah pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari tampuk Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998.

Sebuah pameran tergempar yang diatur aktivis dan artis kontemporari Wong Hoy Cheong, melalui The APA-APA Arts Festival 98 kira-kira tiga minggu selepas insiden pemecatan tersebut, menjadi medan perhubungan solidariti sekitar 30 orang pelukis meluahkan protes secara visual.

Pameran seni visual multi-media dengan tajuk apa? siapa? kenapa? ini turut mendapat partisipasi Syed Ahmad Jamal, yang menampilkan karya akrilik atas kanvas bertajuk "?" (1998). Selama beberapa tahun selepas itu, beliau dan isteri dilihat sentiasa memberi sokongan moral kepada keluarga Anwar Ibrahim. Logo parti keADILan adalah rekaan beliau.

Di Malaysia secara amnya, bidang seni rupa masih dianggap tidak signifikan dalam proses pembangunan dan ketamadunan negara. Peranan pelukis tidak pernah digali potensinya. Dengan hal-hal sedemikian, tidak menjadi pelik sekiranya objek atau artefak seni kurang mendapat penghormatan yang sewajarnya dari segi nilai estetik, apa lagi nilai wahana kemasyarakatannya.

Menang saman DBKL

Mungkin kerana itu juga, walaupun berstatus seniman negara, beberapa buah karya Syed Ahmad Jamal menerima nasib sama bila mana mereka tidak dipulihara, dicacatkan mahupun dilupus terus. Tiga buah karya tersebut adalah mural songket yang ditempah pereka dalaman untuk Hotel Pan Pacific, karya stainless steel "Allah" di Bangunan Datuk Zainal Abidin dan sebuah lagi karya di Universiti Malaya.

Selain itu, sebuah arca awam bertajuk "Puncak Purnama" (1986) telah mendapat nasib serupa bila mana ia diubah secara fizikal oleh pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) atas alasan membaikpulih.

Kali ini, Syed Ahmad Jamal tidak dapat bersabar lagi lalu bertindak menyaman Datuk Bandar dan DBKL sebanyak RM5 juta sebagai tuntutan bagi teladan dan gantirugi hakcipta. Pada 21 Mei 2010 bertempat di Tingkat 5 Mahkamah Dagang di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, dunia seni rupa Malaysia bersorak girang apabila kemenangan berpihak kepada Syed Ahmad Jamal.

Beliau dianugerah RM 750,000 oleh mahkamah. Walaupun jumlah tersebut akhirnya dikurangkan lagi atas rayuan pihak DBKL, apa yang penting adalah kemenangan dari segi moral. Bak kata beliau pada hari yang bersejarah itu:

"This is a great day for artists. The victory is ours". (Ini hari bermakna untuk seniman. Kejayaan di pihak kita.)

(sila rujuk rakaman peristiwa oleh pelukis Kow Leong Kiang di Youtube.)

Peranan pelbagai sisi Syed Ahmad Jamal sebagai pelukis, pendidik, pentadbir, kurator dan penulis, yang merangkumi jangka waktu lebih setengah abad, sesungguhnya banyak meninggalkan kesan kepada keberadaan seni rupa moden mahupun seni kontemporari tanahair.

Logo Balai Seni Lukis Negara yang dicipta beliau, akan menjadi simbol yang sentiasa memperingatkan kita tentang jasa-jasa Syed Ahmad Jamal kepada dunia seni rupa Malaysia.

Rupa dan jiwa Bapa Seni Lukis Moden Malaysia ini akan saya pahat kemas dalam diari hati. Takziah kepada balu allahyarham, Datin Hamidah serta keluarga. Masih terngiang ungkapan perlahan beliau di rumahnya seusai majlis pengkebumian:"

"Hanim, I'm going to miss him so much". (Hanim, saya akan merinduinya sungguh-sungguh.)

Begitu juga kami. Al-Fatihah.

Nur Hanim Khairuddin merupakan pelukis dan kurator bebas. Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Serbu gereja: Jangan beri tekanan, kata ABIM

Posted: 05 Aug 2011 08:59 PM PDT

Semua pihak digesa tidak membuat kesimpulan melulu dan memberikan tekanan kepada mana-mana pihak dalam menangani isu serbuan terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) Petaling Jaya.

Yang Dipertua Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) cawangan Selangor Khairudin Abas berkata, sewajibnya perkara itu diserahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat dengan telus dan mencari kebenaran.

"Mengambil pendekatan popular apatah lagi kesimpulan yang sempit terutamanya dalam hal-hal yang sangat rapuh seperti ini amat berlawanan dengan semangat kerukunan hidup dalam kepelbagaian masyarakat," katanya tanpa merujuk secara langsung pada mana-mana pihak.

Kelmarin, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dilaporkan menyerbu majlis makan malam yang di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC).

Ketika kontroversi itu mulai panas, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim mengeluarkan larangan supaya semua anggota exco negeri tutup mulut.

Beliau juga akan mengadap Sultan Selangor bagi mendapatkan nasihat dan mempersembahkan laporan daripada JAIS berhubung tindakan mereka itu.

Dalam kenyataannya semalam, Khairudin juga mengingatkan bahawa institusi penguatkuasaan yang wujud perlu dihormati selama mana mereka melaksanakan tugas yang diperuntukan berlandaskan undang-undang.

"ABIM Selangor juga berkeyakinan bahawa pihak berkuasa bertindak mengikut saluran yang diperuntukkan oleh undang-undang.

"Justeru, sebarang tekanan dan campur tangan di luar skop perundangan dibimbangi akan menjejaskan proses siasatan dan usaha-usaha mencari fakta dan kebenaran dalam hal ini," katanya.

Kharudin berkata, ABIM Selangor juga kesal dengan laporan akhbar yang membangkitkan kembali isu-isu penggunaan kalimah Allah, pengeboman gereja dan sekatan Injil Bahasa Melayu sebelum ini.

Menurutnya lagi, tindakan itu seolah-olah membangkitkan kembali rasa "ketidakselesaan beragama" dalam masyarakat.

"ABIM Selangor juga percaya sekiranya semua pihak bersikap tidak prejudis, terbuka dan yakin dengan proses perundangan sedia ada maka sebarang masalah mampu diatasi dan keharmonian hidup beragama yang dinikmati selama ini dipertahankan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.malaysiakini.com

Malaysiakini :: Letters

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Letters


Is Jais above the law and constitution?

Posted: 05 Aug 2011 03:03 AM PDT

Here we go again, another fiasco in the making, another circus display of 'misplaced' governance that makes you wonder if anyone in the country is safe from the authorities anymore and if intelligence is no longer a pre-requisite to work for its religious department.

Any government with goons running around and gate-crashing other people's party must be a worry to citizens anywhere.

The Malaysiakini report on the 'illegal' and unconstitutional Jais raid on the Dream Centre, a community place run by the Damansara Utama Methodist Church, reflects a government department with nothing better to do than harass law-abiding citizens going about their business peacefully.

With thirty enforcement staff led on a wild goose chase when they could be more productively employed during the season of Ramadan is indeed bewildering but not unexpected when you follow the script of an unholy plot and belong to Malaysia's version of the Keystone Cops, those comical cops always chasing someone but only making fools of themselves and making us laugh at their expense.

But the Jais raid on the Dream Centre is no laughing matter.

It is an attack on the constitutional rights of citizens and an unprecedented low on the persecution of the legitimate activities of citizens in the country by a government department that seems to act with intrusive impunity and that gets more ridiculous by the day.

Is religious paranoia following after race that has failed to divide Malaysians after the evident show of unity by Malaysians of all races during the Bersih 2.0 event?

They accused certain Muslims and now they are accusing Christians. Who's next?

But any attack on the constitutional rights of citizens, regardless of their religion, is an attack on the country's constitution itself and results in the breakdown of the rule of law without which no citizen enjoys its protection.

It is too uncomfortably like a Gaddafi Libya - a fascist state.

Every law-abiding citizen should be upset that the country's constitution seems like a useless piece of legislation that people in power no longer respect. It is an insult to the King, Parliament and the people not forgetting our forefathers who worked hard to achieve a workable constitution that the authorities no longer pay heed to when destroying the fundamental rights of citizens.

It is a constitutional and moral scandal, yet again.

Anyone who knows the church knows it has worked hard to build a centre that is not a white-elephant structure used only on Sundays for religious purposes but one that has become part and parcel of the community.

The Dream Centre is functional and even has a café that is open to the public. Its beautiful auditorium is also available for use by other groups. In its design credit must be given to the church for not following the traditional stereotype look of a church building of bygone days.

It is a remarkable place that the country can be proud of, and that puts to sleep the misconception that Malaysian churches, besides the older traditional church buildings, are hidden among shop houses because the government is anti-Christian, thanks to groups like Jais.

The centre happens to be led by a highly-respected, decent and deeply spiritual man and his wife who would be the last people you would think of as deserving a raid of the nature carried out by Jais.

Daniel Ho is a visionary pastor, typical of many in the country who are not only God-fearing but law-abiding and besides their spiritual roles they are also community leaders in their right doing good for the Christian community and community at large.

Picking on a church in such a manner is not responsible governance and if the intention is to create a scene and scandal it will fail. If it were some clandestine group operating in the shadows of secrecy the public may be rightly suspicious but why pick on a church that functions in broad daylight and whose premises are open to the public and whose activities are conducted before our eyes and are as visible even to a blind non-Christian bat but Jais.

Christians feed the poor, visit the sick, and help the underprivileged and discarded in society with no motive than they are obeying the command of Jesus to 'love one another' even to 'love your enemy' and do good works wherever they can.

But they cannot do that in an environment where the religious authorities read an unfair ulterior motive fuelled by lies and more lies into their activities. The Jais raid is condemnable because it could not have happened to a nicer church that has helped many people.

The unprecedented raid on the Dream Centre raises many disturbing questions, among others.

  • Why was there a need for this 'cloak and dagger' approach?
  • Is Jais above the law in not obtaining the warrant for a search?
  • Is Jais above the constitution in disregarding the rights of the church to conduct its activities without harassment?
  • What is the charge against the meeting, what was done that was so illegal that it warranted 30 men to raid it?
  • Why couldn't Jais have visited the church and in a civil manner ask polite questions about their concerns whatever they were? Pastor Daniel Ho, would have willingly cooperated and would tell no lie.
  • Why did not Jais check with the Special Branch that sends 'visitors' to churches and has a second-to-none intelligence gathering operation?
It is time Jais and others like the one who cried wolf over the report of Malays being baptized at a Catholic church in Perak come to their senses and take serious stock of the Islamic teaching that making false accusations and slander against another is a serious sin like bowing to a graven image.

Muslims who do not follow the Quran while carrying out their professional duties but act in an unprofessional way sin against their religion and God who cares not for the abusive power of any government or enjoys watching anyone commit wrongdoings.

It is time to put a stop to all that 'cloak and dagger' stuff over religion and punish those who incite to hatred and spread false rumours. It is time to clip the wings of a department that has done more damage to the country's constitution, communal relations, and even Islam itself.

For too long the country has allowed Jais to be a law unto itself without questioning the constitutionality, morality and justice of many of its activities besides the more obvious ones like the banning of the Alkitab.

How good is any religious department formed to uphold the teachings of the country's official religion Islam that ignores the flagrantly corrupt who breach the teachings of the religion but is selective in pursuing those who do least harm to the nation or Islam?

The false rumour that 100,000 Malays had converted to Christianity which started around the time of Operasi Lallang in 1987 is as pernicious as present-day false rumours spread by mischievous politicians and their Muslim zealots that countless Malays have converted to Christianity.

Those who spread the false rumours which were dispelled by the authorities subsequently were never taken to task though they had done much damage to communal relations like the religious leader who shamelessly told a lie about baptisms of Malays in a Catholic church in Perak.

During Operasi Lallang in 1987 about ten or so Christians were arrested for suspected evangelization of Malays and detained under the ISA. They were the scapegoats of the political ambitions of one man and collateral damage in his hideous political agenda.

While unfairly imprisoned none was ever found guilty of having done what they were accused of in a court of law. It is the typical despicable tactic of throwing mud at your opponent in the hope some of it sticks.

Like the MACC and other scandal-tainted enforcement agencies, their modus operandi must leave the nation gasping at the competence and motives of those behind them and compel Malaysians to ponder if the reports of moves to oust incumbent Prime Minister Najib Razak and replacing him with another from the same tainted group will achieve anything.

Will Malaysia ever see good governance or is it only in the afterlife?

So why do we need Jais?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.malaysiakini.com
 

Malaysiakini Online

Copyright 2010 All Rights Reserved