Selasa, 5 Julai 2011

Malaysiakini :: Berita

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Berita


BERSIH: 17 lagi didakwa di mahkamah

Posted: 05 Jul 2011 08:47 PM PDT

Pihak berkuasa dijangka akan mendakwa sekurang-kurang 17 orang lagi hari ini dan esok berhubung perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan pada Sabtu ini.

Malaysiakini difahamkan 11 ahli Majlis Perbandaran Kajang akan didakwa hari ini kerana memakai baju BERSIH ketika hadir dalam mesyuarat rasminya.

Peguam Lim Lip Eng, sebelas anak guamnya akan didakwa bawah Seksyen 47 Akta Pertubuhan 1966 kerana didakwa menerbitkan propaganda sebuah pertubuhan yang tidak sah.

Sementara enam lagi, kesemuanya kakitangan NGO Empower, dijadual didakwa esok juga di bawah akta pertubuhan.

Bagaimanapun, mereka turut didakwa bawah Seksyen 48(1) akta yang sama kerana bertindak bagi pihak pertubuhan tidak sah.

[Berita penuh menyusul]

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nik Nazmi: Wardina ditohmah blogger murahan

Posted: 05 Jul 2011 08:32 PM PDT

ADUN Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata beliau kesal kerana kehadiran Wardina Safiyyah dalam satu program anjurannya dijadikan modal fitnah oleh penulis blog tertentu yang menyerang personaliti televisyen popular itu.

Nik Nazmi menjelaskan, beliau tidak berniat untuk meraih "spekulasi pihak tertentu yang tidak menghormati aktiviti kerajaan bukan BN" dengan menjemput pelakon dan model terkenal itu ke program Karnival Mesra Rakyat itu.

NONE"Kepada blogger-blogger yang menimbulkan fitnah dan tohmahan, hentikanlah menyerang Wardina semata-mata kerana prejudis politik mereka.

"Mari kita bertempur di gelanggang politik, sebagai orang politik tanpa perlu mengheret pihak-pihak lain.

"Kewibawaan Wardina sebagai ikon muslimah jauh berbanding blogger-blogger murahan tersebut yang mengambil pendekatan aib, fitnah dan tohmah," kata Nik Nazmi lagi yang turut memohon maaf kepada Wardina.

Isu berhubung kehadiran Wardina di program anjuran PKR pada 26 Jun lalu itu memuncak beberapa hari kemudian apabila gambar artis popular itu dimuatkan dalam laman web pro-Umno.

Laman web berkenaan antara lain turut membangkitkan mengenai keberanian Wardina dalam memperlihatkan sokongan terhadap PKR sedangkan beliau didakwa telah "dicurahkan dengan bayaran mewah oleh TV3."

Mengulas lanjut, Nik Nazmi berkata keputusan mana-mana artis untuk hadir dalam apa jua program perlu dihormati tanpa mengira siapakah penganjur program berkenaan.

"Saya begitu sedih bagaimana program masyarakat sebegini boleh serta penglibatan seorang ikon bukan politik boleh disalahtafsirkan dalam suasana politik dangkal negara hari ini.

"Hairannya ikon atau artis yang menghadiri program anjuran kerajaan persekutuan mahupun BN secara langsung tidak dilayan seperti Wardina," katanya lagi.

Katanya lagi, beliau menjemput Wardina secara peribadi untuk hadir ke program berkenaan bagi menyampaikan ceramah motivasi berhubung isu keibubapaan.

"Wardina merupakan sahabat saya dan saya menganggapnya sebagai ikon muslimah muda yang mampu menarik masyarakat pelbagai kaum," kata Nik Nazmi lagi dalam satu kenyataan hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.malaysiakini.com

Malaysiakini :: Surat

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Surat


Orang baik ancam ketenteraan awam?

Posted: 05 Jul 2011 03:14 AM PDT

Pandangan aku terhadap seorang sahabat yang aku kenal enam tahun iaitu saudara Choo Chon Kai, seorang yang mengancam ketenteraan awam dan ditahan bawah Ordinan Darurat

Aku kenal Choo Chon Kai sejak tahun 2005 apabila aku memasuk Universiti Saians Malaysia (USM). Aku kagum Chon Kai kerana cara hidup dan pilihan untuk kehidupan dia.

Dia telah memilih satu jalan yang jarang orang akan memilih. Dia bekerja dengan dengan pertubuhan masyarakat sivil iaitu Suara Rakyat Malaysia (Suaram), yang memperjuangkan untuk hak asasi dan demokrasi.

Dia bersama dan membantu rakyat-raykat yang hak mereka dirampas seperti golongan pekerja, pelarian dari Acheh dan negara lain, mengumpul sejarah-sejarah pilihan raya kerajaan tempatan dan sebagainya.

Sebelum terlibat dalam Suaram, dia pernah dituduh bawah Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) bersama presiden Persatuan Bahasa Tionghua (PBT) kerana dia mengeluarkan kenyataan akhbar selaku setiausaha agung PBT untuk mengkritik pihak universiti yang mengambil tindakan tatatertib terhadap pasukan debat.

Dia bersama mahasiswa yang diambil tindakan tatatertib yang tidak munasabah iaitu gantung satu semester.

Selepas lima tahun bekerja di Suaram, dia mula pekerjaan yang tidak tetap untuk meluangkan lebih banyak masa untuk bersama rakyat terutamanya golongan miskin.

Dia bersama dengan beberapa sahabat telah menubuhkan Pusat Perkhidmatan Pekerja Tanjung untuk membekalkan bantuan kepada golongan pekerja, mengedarkan risalah-risalah kesedaran hak pekerja dan sebagainya.

Dari dulu sehingga kini, dia masih sentiasa membawa motor, melintas jambatan Pulau Pinang ke Kulim untuk melawat pekerja perladangan yang diusir secara paksaan, bersama mereka untuk mendapat pampasan yang munasabah. Dia juga terlibat dengan komuniti-komuniti lain tentang masalah mereka masing-masing.

Entah bila, Chon Kai mula bekerja sebagai pembantu separuh masa kepada ahli parlimen Sungai Siput iaitu Dr Michael Jayakumar Devaraj. Tetapi kerja-kerja perjuangan rakyat di Pulau Pinang masih diteruskan.

Oleh itu, dia akan pergi pulang antara Pulau Pinang dan Sungai Siput untuk bersama dan berkhidmat rakyat setiap minggu.

Dia juga seorang artis berjiwa rakyat, dia bersajak, menyanyi, menulis lirik lagu, isu-isu semasa, serta komen-komen wayang demi masalah-masalah dan penyelesaian untuk rakyat. Aku ingin berkongsi sebuah lirik lagu yang ditulis oleh dia berdasarkan lagi perjuangan Korea Selatan.

Peluh yang kita taburkan
Diperas oleh yang kaya
Pembangunan kita usaha
Dicuri oleh yang tamak

Pekerja sedunia bersatu
Menentang Penindasan
Bangkitlah kaum tertindas
Bersama kita melawan

Demi dunia yang adil
Kita sudi korban
Demi perjuangan akhir
Kita laungkan

Rakyat pasti berkuasa
Memimpin perubahan
Pembebasan sebenar
Untuk semua!

Bagi aku, Saudara Choo Chon Kai, seseorang yang aku kenal selama enam tahun. Dia ialah seorang yang sentiasa bersama rakyat lintas etnik, agama, gender, sempadan negara untuk berjuang masyarakat dan kehidupan yang lebih baik. Bagi dia, setiap orang adalah manusia, yang miskin kita perlu tolong.

Itulah Choo Chon Kai yang aku kenal. Dia telah dituduh mengancam ketenteraman awam negara dan ditahan dibawah Ordinan Darurat. Ini adalah akta yang zalim, akta yang memberi kuasa kepada kerajaan, menahan seseorang tanpa bicara.

Kerajaan kini sudah takut menggunakan ISA terhadap aktivis politik kerana ia nampak jelas sekali kerajaan mengguna akta zalim untuk mengukuhkan kuasa.

Itulah hasil kempen rakyat untuk membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sejak diluluskan dalam Parlimen. Rakyat telah mencipta satu impak besar pada tahun 2009, iaitu berpuluh-puluh ribu rakyat turun ke jalan raya untuk tuntutan memansuhkan ISA.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bersihkan negara dari pengkhianat rakyat

Posted: 04 Jul 2011 07:49 PM PDT

Rata-rata di dalam dada akhbar dan layar televisyen telah memaparkan kepada kita betapa buruknya BERSIH 2.0. Perhimpunan Bersih kali ini merupakan perhimpunan yang kedua kesinambungan dari perhimpunan Bersih yang pertama pada tahun 2007.

Perhimpunan yang pertama telah menunjukkan kepada kita perhimpunan pada ketika itu telah diakui oleh semua pihak berlaku dalam keadaan yang aman.

Justeru perhimpunan Bersih kedua pada kali ini kenapa perlu dihalang?Adakah menjadi kesalahan jika rakyat dan anak muda berhimpun?

Saya selaku Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia berpendapat perhimpunan ini wajar dilakukan kerana bukti perhimpunan lepas adalah aman dan tiada sebab pihak tertentu sepeti Kementerian Keselamatan Dalam Negeri mengharamkan perhimpunan ini. Ini adalah hak rakyat untuk berhimpun.

Perhimpunan ini adalah tuntutan daripada rakyat supaya perjalanan Pilihanraya Umum berjalan dalam keadaan Bersih dan tiada campur tangan dari pihak luar.

Pihak kerajaan jangan sesekali mengugut mahasiswa supaya jangan turun. Saya mewakili front mahasiswa akan terus menggesa dan mewajibkan semua mahasiswa untuk turun dalam perhimpunan Bersih 2.0 ini demi menyatakan kebersamaan kami. Kami tidak akan sesekali takut dan gentar dengan setiap ugutan dari pihak yang mengharamkan Bersih 2.0 ini.

Segala paparan yang ditunjukkan dalam akhbar dan televisyen adalah berat sebelah yang dimainkan oleh kerajaan dalam memburukkan Bersih 2.0. Tidak sekalipun pihak Bersih 2.0 ini diberi ruang untuk menjelaskan isu perhimpunan ini. Kerajaan telah mencabul stesyen penyiaran dari belakang supaya stesyen penyiaran mengikut telunjuk kerajaan ibarat seperti lembu dicucuk hidung .

Mahasiswa secara amnya dan Gamis secara khususnya menyatakan sokongan yang jitu untuk Bersih 2.0 ini kerana perhimpunan ini adalah agenda rakyat. Kami akan bersama-sama rakyat dalam meneruskan agenda ini supaya kerajaan tahu dengan kuasa rakyat dan mahasiswa akan menumbangkan kerajaan yang menindas rakyat.

Kami ini adalah merupakan sebahagian daripada entiti rakyat. Saya berpesan kepada kepada pihak kerajaan jangan sesekali membodohkan rakyat dan mahasiswa dengan mempergunakan 'lembu-lembu' yang dipegang oleh 'pencacai' dalam menghalang kebangkitan rakyat yang sudah cerdik.

Penulis adalah Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) 10/11

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.malaysiakini.com

Malaysiakini :: Letters

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Letters


Media whitewash on non-Malays in civil service

Posted: 05 Jul 2011 02:39 AM PDT

I refer to the commentary by New Straits Times journalist Ben Tan 'Nazi label a disservice to the civil service' published on July 4.

It has been a long while since I read such a squalid and irresponsible piece of journalism by one who has completely missed the trees for the forest. The writer took umbrage to an article 'Isn't a one race civil service a form of apartheid' written by Dr Boo Cheng Hau, Johor DAP state chairman and Skudai state assemblyman posted in the Centre for Policy Initiatives website.

Boo, as a background to his article, narrated an incident when he was a young medical officer in service at a local government hospital, how a Malay nurse decided not to treat a pregnant patient but instead went to a kenduri leaving her tasks and responsibility to a young assistant nurse who was utterly ill-prepared to assist in a surgery.

If Boo by highlighting the ethnicity of the nurse was playing a racial card, it is worth knowing that Boo also highlighted that the young patient lying on the operating table waiting to deliver her baby was a Malay.

Boo further recounted how after the incident when he asked for stern action to be taken against the delinquent nurse, the operating theatre staff instead rallied around the race banner, myopic to the fact that someone belonging to their own ethnic community was about to give birth and she deserved the best medical care.

This unfortunate incident narrated by Boo was a background to his article where the crux was that the Malaysian civil service has transformed overwhelmingly into a single race-dominated civil service. Instead of commending Boo, Tan not only omitted to mention the incident narrated but even worse, concealed the statistics with regard to representation by the ethnicity in the civil service as revealed by Boo.

Instead, Tan chose to select words and highlight phrases from Boo's article which was mischief making since any reader of Tan's bellicose commentary not having read Boo's article first would assume that Boo had written an article with a racist slant.

Nowhere in his article did Boo draw any parallels to Malaysia's civil service with Nazi Germany or that the country is being run along the lines of a totalitarian state akin to the Third Reich of Nazi Germany. That analysis is Tan's infantile journalism.

What Boo in his article wrote was that despite Article 8(2) of the federal constitution which states that all citizens are eligible if suitably qualified by educational standards to enter any branch of the public service, and that there can be no discrimination on grounds of race, religion and the like, in reality the truth is that the Malaysian civil service no longer reflects the country's plural society.

Boo substantiated his argument with data and figures. For example, as of December 31, 2009, the Malaysian civil service comprised 1,247,894 employees. The dwindling to a trickle of non-Malays in the civil service can be seen.

Malay Chinese Indian Others
Before NEP (1971) 60.8% 20.2% 17.4% 1.6%
June 2005 77.04% 9.37% 5.12% 8.47%
Dec 2009 78.20% 5.80% 4.00% 4.20%

The statistics from Johor are even more damning, and shows that the non-Malays are grossly under represented. Last year, at the state assembly, the Johor Menteri Besar Ghani Othman revealed that there are only 126 non-Malays in the 8,372 strong Johor civil service. According to the menteri besar the racial breakdown of the Johor civil service is as follows;

Malays Chinese Indians Others
8,244 (98.47%) 10 (0.12%) 116 (1.39%) 2 (0.02%)

This in a state where out of a total population of almost 3.17 million has 54 percent Malays, Chinese 33 percent and 6 percent Indians. Johor despite having an Indian voter population of approximately 83,000, the Indian representation in the Johor civil service is neither reflective of the total Indian population in the state nor the Indian registered voters. The irony is that at independence 40 percent of the Johor civil service were Indians.

Tan cites his Malay friend who is a rank and file personnel attached with the Johor police contingent who reasons that there is a lack of appeal by non-Malays and monetary rewards in the private sector as the reason why non-Malays are uninterested to join the civil service. That's pure baloney!

The truth is that non-Malays and particularly Indians do want to serve in the civil service but the all too often excuse given is that non-Malays are not interested to work in the civil service. Looking at the statistics provided; it clearly does give a perception that non-Malays have no place in the civil service or the perception rightly or wrongly that they are being weaned out.

Continuing his ramble Tan calls on Boo and others to give solutions as how to increase the participation of non-Malays in the civil service. It would be accountable journalism if Tan can investigate and reveal to the public the genuine steps taken thus far by the government in enticing non-Malays to join the civil service.

Spare us the usual recruitment method purported to have been used –advertisement in the newspapers.. If that is the method being used and reading the data revealing the gross under representation of non-Malays in the civil service, then the present recruitment method has been utter failure.

Since, Tan calls for solutions, for one the government can have a big scale 'Ops Isi Penuh' recruitment drive to attract non-Malays to join the civil service. Get the religious and ethnic based NGO's to help to encourage non-Malays to join the civil service.

I am sure Boo will be able to easily recruit the best and qualified Indians amongst his own Skudai constituents. The question is if the government has the gumption redress the serious racial imbalance in the civil service instead of giving the tired old excuse that non-Malays are not interested to join the civil service.

Tan further writes that that he is "happy to say that I am not forced to wear shirts with a 'saya Cina' patch and or interned in concentration camp or to be ethnically cleansed or gassed to death like how the Nazis did to the Jews," but had Tan read Boo's article with a small modicum of intelligence and reasoning, he could have understood easily what a sensible reader would have easily understood what Boo was actually saying and which would resonate with most Malaysians.

Truth hurts and Boo was just doing that – telling the truth and far from being racist or offensive. Instead, selecting and highlighting certain words from Boo's article, Tan went on a grandstanding journalism.

Tan ends accusing Boo of 'pulling out the racial card such as Nazi labelling, is a cheap trick that desensitise a profound meaning that should be reserved only for its historical significance and the horrors that they were known for. Reading Tan's claptrap, I am reminded of Abraham Lincoln who once said that it is better to remain silent and be thought of a fool than to open your mouth and remove all doubt. Those profound words may well apply to Tan's puerile commentary.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Fascist threats: The same old Umno tricks

Posted: 05 Jul 2011 12:33 AM PDT

The repression by the Umno-led regime leading up to the Bersih rally of July 9 should serve as an eye opener for the youth of today who have not lived through the other orchestrated crises they have created in the past.

Every time the regime has faced a challenge from within Umno itself, such as in 1987 or from without, such as in 1998, the regime has invented a crisis.

Build-up to Operasi Lalang

It was the same during the build-up to Operasi Lalang in 1987 when Umno Youth threatened to hold a 500,000 strong rally in Kuala Lumpur to build on the rally in Kampung Baru where there were banners calling for racial bloodletting.

The Umno Youth leader at the time who excelled at breast-beating was none other than the present prime minister. This was the response to the completely peaceful assembly at the Tian Hou Temple called by the Chinese associations to protest the unreasonable posting of unqualified administrators to the Chinese schools. Operation Lalang was unleashed soon after.

During my detention under Operation Lalang, the Special Branch maintained that the response by Umno Youth was reasonable because they had been provoked by the Chinese associations. That's right, Umno Youth has the state backing for any fascist violence they may choose to unleash against any protests or assemblies even if they are completely peaceful assemblies. They did the same when NGOs organised perfectly peaceful forums on the freedom of religion.

The selective efficiency of the police

Thus, Umno (and now their alter-ego, Perkasa) threatens violence whenever it is convenient for them. And the police, who are usually pretty efficient at putting down peaceful assemblies, can be selective in keeping order whenever these fascist mobs strike.

For example, it took the Malaysian police just twenty minutes to break up the peaceful Kesas Highway demonstration by thousands during the Reformasi years. But the police arrived one hour late during the peaceful East Timor conference in 1996 when it was disrupted by a mob organised by Umno Youth. They were late again in restraining the mob that harassed the anti-Lynas protest in Kuantan recently.

During the racial violence in Kampung Medan in 2001, the police took nearly a week to restore order. They took an even longer time to restore order after the pogrom of May 13 in 1969 – something like two months!

The Suqiu appeals

Again in 1999, Umno Youth threatened to burn down the Selangor Chinese Assembly Hall if the Chinese associations did not withdraw their Suqiu demands that had already been accepted by even the BN before the general elections that year.

The leaders of the Chinese associations surrendered to these threats by agreeing to keep in abeyance those appeals that Umno had objected to. The Umno Youth leader who distinguished himself in terrorising Suqiu was none other than the present Home Minister, famed for his keris-wielding machismo at Umno general assemblies.

Detention without trial: Easy to use...just lock them up!

The most convenient method of repression has always been to use detention without trial after the "crisis" created by Umno Youth's threat of fascist violence. The ISA (Internal Security Act) is the most well-known of these repressive apparatuses but in fact of late, more people have been detained through the use of the Emergency Ordinance (EO).

The detention of Dr Kumar and other PSM activists under the EO reflects a new trend in the BN government's use of detention without trial. For years, the EO has been used against alleged gangsters and others involved in criminal activities while the ISA has been the favoured instrument to terrorise dissidents.

Do you see now why the BN government will cling on to the use of detention without trial as long as they can and all the more reason why justice-loving Malaysians must make the abolition of detention without trial top of the democratic agenda?

Must we live in perpetual fear of Umno's threats?

The leaders in Bersih have said they will be seeking audience with the King and will abide by his wisdom. Do we really expect the King to say "Yea, rave on with the rally?" Of course, not! Everyone knows he's going to counsel the Bersih leaders against going through with the July 9 rally. And the Bersih leaders will use it as the reason for calling off the rally.

But since when has the King had to be consulted on the people's struggles? Is this some new insight our constitutional lawyers have recently acquired into our system of constitutional monarchy?

So, what's the lesson in this episode of Malaysian struggles?

Should the rally be called off without any concessions by the BN government toward free and fair elections? If the YDP Agung is to be used as a climb-down accessory, some concession toward free and fair elections must be forthcoming by the BN government. Otherwise, the Bersih leaders must tell us what has been the purpose of planning this rally in the first place.

No, they cannot say they did not anticipate the fascist threats by Umno Youth and Perkasa nor can they say they did not expect the use of detention without trial by the BN government. If no concession by the BN government is forthcoming while the rally is called off, I dare say we have been led up the garden path to July 9!

Kua Kia Soong is director of Suaram.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.malaysiakini.com

Malaysiakini :: Kolum

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysiakini :: Kolum


Negara kebajikan melalui sosialisme

Posted: 05 Jul 2011 02:12 AM PDT

Tiba-tiba negara kebajikan menjadi isu perbincangan. Ini adalah hasil dari keputusan muktamar PAS tahun 2011 yang baru selesai dua minggu lalu. Hasil dari muktamar ini, umum diberitahu bahawa PAS akan menjadikan negara kebajikan sebagai akidah perjuangan.

NONEBila sahaja PAS mengajukan negara kebajikan kepada umum, dengan serta merta United Malays National Organisation bangun mengaku bahawa dasar ini telah mereka jalankan. Justeru, mengikut United Malays National Organisation PAS hanya menjadi "pak turut".

Saya rasa memang ada warga kurang faham tentang apa sebenarnya negara kebajikan. Saya yakin, ramai yang kabur dan kurang faham dan mungkin menjadi sasau apabila United Malays National Organisation mengakui bahawa mereka telah menjalankan dasar negara kebajikan.

palestine hamas and fatah unite 270209 01Jika dasar yang sedang dilakukan oleh United Malays National Organisation ini sebagai agenda negara kebajikan, ini bermakna warga Palestin di Gaza juga hidup dalam negara kebajikan.

Hampeh. Pengakuan United Malay National Organisation ini betul-betul mengelirukan ramai warga. Pengakuan United Malay National Organisation ini sama seperti George Bush mengakui bahawa dia menyerang Iraq untuk membawa demokrasi dan keamanan. Justeru, ciri pertama negara kebajikan ialah apa sahaja dasar yang sedang dilakukan oleh United Malays National Organisation bukan negara kebajikan.

Sudahnya kita semua menyedari 'cakap tipu' United Malays National Organisation ini. Biar saya sambung penerangan tentang negara kebajikan. Sesebuah daulah wujud berasaskan ekonomi. Dalam dunia wujudiah kita pada hari ini hanya ada dua bentuk sistem ekonomi - ekonomi kapitalis dan ekonomi sosialis. Ini adalah dua sistem ekonomi induk. Yang lain-lain hanyalah pecahan dari sistem ekonomi ini.


Saki baki budaya feudal

Ekonomi kapitalis berpaksikan keuntungan maksima. Keuntunganlah yang mengemudikan arah dan dasar negara yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Manakala sistem ekonomi sosialis berpaksikan kepada kebajikan ramai. Justeru negara atau daulah yang mengamalkan sistem ekonomi sosialis akan menjadikan kebajikan ramai sebagai pedoman.

Tanah Melayu pada satu ketika dahulu adalah negara bersistemkan ekonomi feudal. Sistem ekonomi ini muncul sebelum ekonomi kapitalis. Raja menjadi kepala yang mewakili seluruh kehidupan. Raja berkuasa memungut cukai. Raja berhak memiliki tanah. Maka lahirlah budaya Melayu yang menjadi lambang sistem ekonomi feudal ini. Justeru kita melihat orang Melayu tunduk kepada raja walaupun raja itu hampeh. Hingga ke hari ini saki-baki budaya yang dilahirkan oleh sistem ekonomi feudal itu masih wujud sebagai bukti.

malaya malaysia old days circa 17 century 300807 01Di negara-negara tandus berpadang pasir seperti Arab Saudi telah muncul satu budaya dan tamadun yang berpaksikan ekonomi padang pasir. Di Kutub Utara yang sejuk bersalju telah melahirkan budaya dan tamadun negara bangsa warga Eskimo. Amat jelas bahawa sistem ekonomilah yang melahirkan tamadun negara bangsa.

Saya tidak perlu bersuluh untuk memahami bahawa dari sistem ekonomilah munculnya budaya, moral, nilai, tata susila dan tamadun. Semua budaya bangsa dalam dunia ini wujud hasil dari sistem ekonomi. Tamadun negara bangsa adalah cermin dari sistem ekonomi yang sedia dipakai.

Mari saya bawa kembali untuk memahami dua sistem ekonomi - kapitalis dan sosialis. Untuk saya amat jelas dua bentuk sistem ekonomi ini memiliki perbezaan yang hakiki. Malah dua sistem ekonomi ini bertentangan antara satu sama lain. Keuntungan maksima tidak boleh wujud jika kebajikan ramai ingin diberi. Dalam masa yang sama kebajikan ramai tidak mungkin wujud jika keuntungan maksima ingin di capai.

dap protest against lynas 150511 03 dramaIni adalah hakikat bertentangan antara dua sistem ekonomi ini. Memang betul kita sering cuba dikelentong dengan kata-kata 'sama-sama menang' atau win-win situation. Dalam sistem ekonomi tidak wujud sama-sama menang. Jika loji Lynas di Gebeng akan dibuka, yang untung membuat kekayaan ialah syarikat Australia. Yang akan rugi warga Gebeng dan Kuantan. Mustahil syarikat loji untung dan warga di Gebeng juga untung. Tidak pernah lagi dalam sejarah ekonomi sosialis atau kapitalis akan wujud situasi sama-sama untung.

Dalam bahasa orang kampung - tidak mungkin tauke untung dan kuli juga untung. Saya tahu ada juga yang berani berkata sedemikian. Untuk saya ini adalah kata-kata dari orang gila yang tidak faham asas ekonomi. Kita selalu mendengar atau membaca kata-kata win-win situation. Kata-kata ini datangnya dari mulut politikus United Malays National Organisation yang kerjanya hanya menipu orang ramai.

Kepentingan ekonomi

Dalam sisem ekonomi kapitalis, pelaburan dibuat untuk membawa untung. Justeru balak ditebang untuk menguntungkan tauke balak. Mustahil penebangan balak ini akan menguntungkan kera dan siamang dalam hutan, jauh sekali orang Penan. Tanah sawit dibuka dikatakan untuk membawa peluang pekerjaan. Ini kata-kata dari seorang munafik yang menyorokkan niat asalnya untuk mencari keuntungan dari tenaga buruh pekerja ladang sawit ini.

Saya amat berharap para pembaca yang budiman faham bahawa politik itu adalah ekonomi. Perebutan kuasa politik itu ialah perebutan kuasa ekonomi. Kerana itu kempen politik adalah kempen tentang dasar ekonomi. Jika para pembaca telah memahami sudut ini maka dengan senang sekali para pembaca akan memahami apa dia politik terkini dalam negara kita.

NONEBiar saya jelaskan bahawa para penyokong sistem ekonomi kapitalis tidak henti-henti merancang untuk merebut kuasa politik agar mereka dapat membolot semua punca ekonomi. Rasa saya ini fakta yang jelas dapat kita lihat dalam budaya politik United Malays National Organisation. Justeru kaum kapitalis ini akan menyokong United Malays National Organisation kerana parti ini menyebelahi kepentingan mereka.

Bagitu juga pendokong yang mengajukan sistem ekonomi sosialis. Mereka juga akan menyusun penyokong. Kalau dalam sistem ekonomi kapitalis, pihak yang menyokong ialah kaum pemodal dan pelabur. Dalam sistem ekonomi sosialis yang menyokong ialah kaum buruh, kaum tani dan warga miskin yang hidup tanpa harta kekayaan.

Justeru, sekali lagi saya tunjukan wujudnya pertembungan antara dua sistem ekonomi. Lalu pertanyaan muncul, di mana hendak kita letakkan negara kebajikan yang telah diajukan oleh parti PAS?

Biar saya terangkan dengan sejelas mungkin tentang negara kebajikan ini. Negara kebajikan bukan satu sistem ekonomi. Jangan sesekali silap untuk mentakrifkan bahawa negara kebajikan ini satu sistem ekonomi. Bukan.

Naratif dalam al-Quran

Negara kebajikan ini muncul dari satu sistem ekonomi. Negara kebajikan dilahirkan dari sistem ekonomi sosialis. Hanya sistem sosialis sahaja yang memiliki kudrat dan iradat untuk membawa kemunculan negara kebajikan. Lalu timbul persoalan bahawa PAS ini bukan parti sosialis. Pas mengakui diri sebagai parti Islam. PAS sebuah parti Islam adalah kenyatan yang betul dan tepat.

pas muktamar 030611 audience 02Wajib kita sedari bahawa Islam itu adalah agama kepercayaan dan bukan sistem ekonomi. Dalam kitab suci al-Quran yang dimunculkan adalah ayat-ayat yang membawa naratif-naratif contoh yang menggambarkan negara kebajikan. Justeru terpulanglah kepada si penganut untuk menggunakan akal dan fikrah untuk melakar dan mencipta satu sistem ekonomi yang melahirkan negara kebajikan.

Di tahap tamadun manusia hari ini, negara kebajikan hanya dapat diwujudkan melalui struktur sistem ekonomi sosialis. Lalu timbul satu lagi persoalan, bukankah sosialis ini tidak beragama dan tidak bertuhan?

Saya rasa masa dan ketikanya telah sampai untuk kita semua berani membebaskan diri dari diperangkap oleh propaganda 'perang dingin' yang mengatakan bahawa penyokong sistem ekonomi sosialis ini tidak bertuhan. Ini sebenarnya lahir dari kejayaan propaganda licik ketika pertempuran hebat antara dua ideologi sistem ekonomi. Ideologi sistem kapitalis yang dikepali oleh Amerika Syarikat dengan sistem sosialis yang dipimpin oleh Rusia. Pertempuran ini berjalan hebat bermula sesudah Perang Dunia Kedua hingga runtuhnya Tembok Berlin pada tahun 1989.

NONEAdalah betul dan tepat apabila kita mengatakan bahawa sistem ekonomi kapitalis atau sosialis tidak memiliki agama dan tidak memiliki tuhan. Sistem ekonomi ini samalah seperti enjin kereta yang wujud. Tugas enjin hanya untuk bergerak dari kampung ini ke kampung itu. Tidak mungkin enjin kereta ini beragama dan bertuhan.

Biar saya terangkan lagi sejelas mungkin tentang beza agama dengan sistem ekonomi. Ini agar kita semua akan memiliki pandangan yang cerah dan terbuka. Biar saya tunjukkan bagaimana Syed Mukhatar seorang penganut agama Islam yang selalu bersedekah; tetapi dia juga seorang kapitalis besar. Harta kekayaan Syed Mukhtar datangnya dari tenaga kaum buruh.

Seorang lagi kapitalis besar ialah Bill Gates. Bill Gates tuan empunya Microsoft adalah seorang atheis. Apa yang ingin saya paparkan, bukan agama dan kepercayaan yang penting tetapi akidah. Bill gates dan Syed Mukhtar memiliki akidah yang sama sebagai kaum kapitalis. Kaum kapitalis mencari untung. Akidah mereka ialah keuntungan maksima.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.malaysiakini.com
 

Malaysiakini Online

Copyright 2010 All Rights Reserved